Сагата Ф1 в България:
Темата за Формула 1 не е от днес. И на мен ми се иска да се получи, но повече ми прилича на PR акция по повод идващите президенстки избори. В съшият дух са и приказките на премиера към емигрантите, че ще се върнат -
http://dnes.dir.bg/news/balgari-boyko-borisov-oon-nu-york-7118556?nt=10. Ние и зимна олимпиада и европейско по волейбол искахме, а какво остава за едно такова грандиозно мероприятие като Ф1 (все пак идеята на автомобилните концерни е да си рекламират продуктите). Ще оставя един цитат от форум на УНСС, с който съм напълно съгласен: "
Май никой в БГ не разбра, че с ентусиазъм и усмивки, кръг от Мото ГП, Формула 1 и пр. най-големите пистови шампионати - не се прави.
Не за друго, ами сме мизерен пазар, на който все още 3/4 от автомобилите са купени втора, трета и емнайста ръка, а новите, като абсолютна стойност, са толкова малко, че никой не би ни обърнал внимание дори, за да дойде част от рекламната си кампания да направи, камо ли да се организира подобно състезание. По-скоро в Румъния ще се появи кръг от Ф1, преди да е станало и дума за нас. Също както това се случи в Турция.
Само че анадолците произвеждат коли, камиони, автобуси, огромен пазар са и там имат интерес Ф1 и сие да ходят. Поради тази причина и румънците биха ни преварили. Не са решили, не са го направили...
Само едно нещо ще спомена - до едно от двете им международни летища в северен Букурещ (по-точно предградието), има 2-етажен автосалон на Ферари, с изложени вътре едно Ф430 и едно 599 ГТБ Фиорано. У нас има ли? Не. И то защото от Маранело са казали, че НОВИ Ферарита не искат да продават на хора, чийто пари са мафиотски. А у нас хората, имащи пари за Ферарита, са айдуци, до един. Няма индустриалец, голям данъчен платец на държавата, който да може да си позволи нещо повече от джипче за 50-80 000 евро.
Именно заради това, всички коли от подобен спортен клас, при които производителя решава на кого да ги продаде, у нас са препродадени, втора-трета ръка или дори - знам за случаи пистови състезателни бегачки, от различни състезателни серии, пребоядисани и с върнат обратно в тях сток интериора - продадени като оригинални сток Ферарита на наши червиво богати баламурници, да си трошат главите с вече яко тряскани по пистите Ферарита...
Така че Ф1, Мото ГП и т.н. - нанайси... мечтайте си само..."Впрочем ето 1 анкета на Спортал какво мислят хората по темата
Откога се е заговорило.Ето статия от 2008 г.
http://formula1.sportal.bg/news.php?id=5029 Писта за Ф1 в Плевен, а космодрум в Шумен?
Интересна държава е България, само да не живееш в нея. Целия свят го тресе световната икономическа криза, ние чертаем планове за реактивно бъдеще. Отборът на Хонда във Формула 1 фалира, у нас ще строят писта за Moto GP. Германия обяви, че навлиза в рецесия, министърът на социалната политика Емилия Масларова се похвали, че само в нашия бюджет за 2009 е заложен 3% излишък. Европейците масово се отказват от зимните си ваканции, тук кувертите за Нова година удариха 500 лв. за кръчмата "Куцото куче".
Миналата седмица в Пловдив кацна жълт вертолет. От него слезе някакъв човек от Световната федерация по мотоциклетизъм (FIM) и обяви, че до 2012 година в България ще има старт от световния шампионат по мотоциклетизъм. А преди това ще бъде посторена писта. "Валентино Роси идва!" - гръмнаха възторжено някои издания. "Къде идва?" - попитаха други. "Тайна", отговори шефът на моторите у нас Богдан Николов и под сурдинка прошепна, че трябва конфиденциалност, защото "всички съседни държави искат да ни откраднат проекта". За пистата, де.
И тъй като тази "новина" не разтърси като 9-а степен по Рихтер държавата, от Монако долетя друга - България ще стори и писта за Формула 1! Глашатаите пак са същите: Румен Петков и Богдан Николов. Този път има конкретика. Пистата ще бъде край Плевен, но не защото и двамата са от там, а просто така. За скептиците има допълнение. В началото на януари у нас пристига шефът на Формула 1 Бърни Екълстоун, за да огледа терена.
Ето сега става страшно. Ако Бърни изобщо е чувал, че ще ни навестява, е добре да знае какво ще види. Ясно е, че писта няма. Но Формула 1 не е само писта. Трябва летище, трябват луксозни хотели. Край Плевен е военното летище Долна Митрополия, градът разполага и с един хотел - "Ростов", на центъра. За останалото са необходими около 200 млн. евро, почти колкото ни отрязаха по САПАРД миналата седмица. Значително по-малко трябват, за да се довърши ремонтът на околовръстното в София, но държавата няма откъде да ги вземе. Формула 1 обаче е голяма работа, за нея ще се намерят. Вероятно Петков и Николов така си ги представят нещата. Защото хората с по-здрав разум чак такова въображение нямат. Писта за Формула 1 в Плевен е като космодрум в Шумен и Голям адронен колайдер в Троян. Колкото е възможно едното, толкова и другите. Това е истината. Иначе говоренето е безплатно.
В цялата суматоха остана незабелязано едно мълчание - на шефа на федерацията по автомобилизъм Георги Янакиев - единствения българин, член на ФИА и на най-влиятелната световна комисия по рали. Той, като звънне в 3 часа през нощта на Макс Мозли, онзи си вдига телефона. Такива са им отношенията.
Янакиев обаче си мълчи. И правилно. За какво му е на човека да говори глупости точно преди Коледа?И
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=36703От 2009 г.
http://sportal.bg/news.php?id=182992 Богдан Николов: Подписваме за Формула 1 в България в петък
и след няколко месеца:
http://www.novinar.net/news/popariha-nadezhite-ni-za-formula-1-v-balgariia_MzExMTs3OA==.html Попариха надежите ни за Формула 1 в България
Формула 1 в България няма да има поне в следващите няколко години. Леденият душ за амбициите ни да приемем кръг от най-скъпия спорт дойде след среща между бившия шеф на "Ферари" и настоящ на ФИА Жан Тод с премиера Бойко Борисов и министър Свилен Нейков.
На сбирката стана ясно, че България не може да си позволи да инвестира нужните около 300 милиона евро за изграждане на трасе, инфраструктура и сключване на задължителните договори. Освен това, за да бъде пистата рентабилна, трябва да се използва целогодишно, което обаче е невъзможно. "Това е спорт само за наистина богати държави - обясни Жан Тод. - Има два варианта да участвате във Формула 1 - или да си направите свой собствен отбор, или да построите писта и да домакинствате.